Lezing (roof)trekvogels Europa

Maandagavond 16 december om 20.00 uur
Locatie: Café Back In Time, Monseigneur Hanssenstraat 29, 5807 BA Oostrum

Elk najaar vliegen miljoenen trekvogels van hun broedgebieden naar hun winterverblijven. Gigantische aantallen die op tactische plaatsen worden opgewacht door vogelaars die nauwkeurig de soorten en aantallen in kaart brengen. Het zogenaamde trektellen begint steeds populairder te worden en alleen al in Nederland is het afgelopen jaar op ruim 200 plaatsen een of meerdere dagen geteld. Europees spreken we over honderden trektelposten.

De bekendste Nederlandse posten vinden we o.a. in Arcen (post de Hamert), Lopik ( de Horde), Losser (Oelemars), den Haag ( de Vulkaan), Koningsbosch (Aan de Majoor) en Breskens. In de directe omgeving zijn Strabrechtse Heide, Mariapeel en Groote Peel bekende punten.

De Vogelwerkgroep ’t Hokske Horst-Sevenum bemant vanaf augustus tot in november de post in de Mariapeel en onze spreker, Jan Peeters, is lid van deze Vogelwerkgroep en is actief op deze post.

Het tellen blijft niet beperkt tot Nederland want ’t Hokske is in september 2011 met 15 man/vrouw naar Falsterbo Zweden getogen om daar de trekvogels de oversteek te zien maken van Scandinavië naar het Europese vasteland in Denemarken. Wat te denken van 16.685 Buizerds die op 8 oktober 2017 over Falsterbo vlogen of de 485.000 Vinken van 5 oktober 2017.

In 2014 en 2016 waren enkele leden ook aanwezig in Bourgas, Bulgarije. Dag records van 19.418 Schreeuwarenden op 24 september 2014 en 2247 Zwarte Ooievaars op 21 september 2015 is een indicatie over de omvang van de trek zuidwaarts. 20 tot 25 soorten roofvogels en gieren op één dag is geen uitzondering. Dit jaar was onze spreker van 16 tot en met 27 september met echtgenote en een 2-tal collega’s in Bulgarije aan de Zwarte Zee om te gaan genieten van dit schouwspel bij Bourgas.

Jan Peeters gaat ons vanavond deelgenoot maken van zijn ervaringen.

Alle belangstellenden zijn welkom, entree is gratis.

foto: Rode wouw