Hans Verbakel 40 jaar lid

Zondag 29 november was het de beurt van Hans Verbakel, onze 3e jubilaris dit jaar, 40 jaar en gehuldigd door Richard Zwartkruis en Jan Houwen.
Hans had in feite nog 2 dagen te gaan om de 40 jaar lidmaatschap vol te maken, want  per  1 december 1980 werd hij lid van de vereniging “De Vogelvriend”. Een paar jaar later ook nog van de vereniging “De Huisvriend” . Beide verenigingen zijn in 2014 opgegaan in het huidige “Vogelvereniging Venray”.

Hans heeft zo’n beetje alles gehad op het gebied van vogels. En al vanaf zijn 6e. Zijn vader had al parkieten en kanaries, en “dan rol je er vanzelf in”. In feite begon het al bij zijn opa, die had roofvogels en ook, al stonken die, ze waren prachtig.
De natuur heeft Hans altijd getrokken. In zijn jongere jaren zat hij met tijden ieder weekend in de Peel. Soms was hij al met de dagenraad in Ospel, de Groote Peel dus. En ook hier vlakbij rondom Venray kende hij elk plekje. Verhalen over broedende kiekendieven, grote groepen grutto’s. Toen was er heel wat meer natuur dan nu. En dan binnenshuis hield hij er aquaria op na. Er staat er nog steeds eentje in de huiskamer. En nu op de Grote Beek houdt hij de omgeving met de verrekijker in de peiling.

Hans was ook bestuurlijk actief binnen “De Vogelvriend”. Niet bij “De Huisvriend” want twee petten op, dat ging niet. Binnen een paar jaar werd hij ringencommissaris en daarin werd hij “getruukt”. Want toen hij dat eenmaal was, bleek dat het gevolg was dat hij ook nog in bestuur was terecht gekomen. Dat bracht weer acties als papier ophalen voor de verenigingskas, of vogels ophalen en terugbrengen in verband met de wedstrijden, met zich mee. Het duurde niet lang voordat hij 2e secretaris werd, vervolgens 1e secretaris en uiteindelijk voorzitter. Tot zo ongeveer het jaar 2000. Toen zorgde de lichamelijke conditie ervoor dat hij deze functie moest overdragen.

Zoals gezegd heeft Hans alles gehad: parkieten, kanaries, tropen, wildzang. Alleen met de laatste 3 ging hij naar de tentoonstellingen en met resultaat. Onder ander met de kleine barmsijzen. Net geen wereldkampioen bij het WK in Zutphen, maar 3e (leden van de ANBvV wonnen het van hem………..) Wel Europees kampioen in 2003.
Zo’n vier jaar geleden is Hans vanwege de leeftijd met de hobby gestopt.

Verhalen genoeg, over het opgroeien, de natuur, vogels spotten, de wedstrijden en niet te vergeten de bestuursperikelen. Met de koffie en een stuk vlaai vloog de tijd om.