Harry Kuunders 50 jaar lid

Op zondag 8 november hebben Sjaak Verkoeijen en Jan Houwen Harry Kuunders gehuldigd en in het zonnetje gezet.
Harry was per 1 januari van dit jaar 50 jaar lid. In 1970 werd Harry lid van de toenmalige vereniging “De Vogelvriend” en een tijd later ook van de toenmalige vereniging “De Huisvriend” . Beide verenigingen zijn in 2014 opgegaan in het huidige “Vogelvereniging Venray”.

Harry heeft altijd kanaries gekweekt en wel in de kleur “brons”, tegenwoordig  “zwart rood” genoemd. Buitenshuis was er weliswaar een volière, maar de kweek gebeurde binnenshuis in een ruime kamer naast de entree. Een kamer die nu voor andere doeleinden is ingericht, maar waar aan af is te zien dat dit een prachtige plek was om deze hobby uit te oefenen. Het was altijd “brons”, en jaarlijks zo’n 160 tot 170 jongen die vervolgens naar buiten gingen om uit te vliegen. Een bevlogen kweker en eveneens vele jaren lid van het bestuur van “De Huisvriend”.

Zo’n 10 jaar geleden werd het plezier in de kweek minder doordat er een nieuwe standaard kwam voor deze kleurkanarie. De lijn die Harry in de loop van de jaren door selectie had opgebouwd was niet meer de norm. Ineens moesten juist de vogels die voorheen weg geselecteerd werden aangehouden worden. Toen vervolgens door pech een hoop vogels ontsnapten en dus weg waren, luidde dat het einde van de hobby in.

Onder het genot van een kop koffie en een stuk vlaai werd er nog een hele tijd over de “goede oude tijden“ gepraat. En we hielden er de uitnodiging aan over nog een vaker een kopje koffie te komen drinken.